Ustroń, Med-Lab Suchanek

Cieszyn +48 728 374 773

Logo Gabinet Chirurgiczny

Brodawki wirusowe (kurzajki)

Brodawki wirusowe (verruca vulgaris) mają postać zgrubień naskórka, czasem o popękanej, szorstkiej powierzchni. Są efektem działania wirusa brodawczaka ludzkiego na skórę. Nie mają tendencji do samoistnego zanikania, wręcz przeciwnie, często rosną, a w okolicy już istniejących, pojawiają się nowe zmiany.

Brodawki wirusowe trzeba leczyć, gdyż jako choroba zakaźna, mogą być przenoszone na osoby bliskie lub mogą być źródłem kolejnych infekcji u osoby chorej.

kurzajki rąk

Istnieje wiele metod leczenia brodawek wirusowych, od metod domowych, przez leki dostępne bez recepty bazujące najczęściej na kwasie salicylowym po leczenie specjalistyczne.

Skuteczne leczenie brodawek wirusowych polega na zniszczeniu zainfekowanej skóry właściwej z usunięciem odpowiedniego marginesu zdrowej skóry. Zabieg leczniczy musi również objąć pełną głębokość skóry, aż do tkanki podskórnej. Jak można się więc domyślić, nie wystarczy klikukrotna aplikacja "płynu na kurzajki" gdyż działa on jedynie na powierzchowne warstwy skóry, nie jest również zalecane samodzielne nakładanie dużych ilości takich środków- powoduje to najczęściej uszkodzenie również zdrowej skóry i jej bolesny odczyn zapalny.

Leczenie dermatologiczne stosowane przez doświadczonych dermatologów bywa skuteczne, polega na niszczeniu przy pomocy lasera lub niskiej temperatury brodawki wirusowej wraz z pełną głębokością skóry właściwej. Ta procedura bywa skuteczna, jednak często towarzyszy jej ból przy zabiegu i otwarta bolesna rana po zabiegu, która musi w naturalny sposób się zagoić, co trwa od 1 do 3-4 tygodni.

Leczenie chirurgiczne jest w mojej opinii najbardziej komfortową i bezbolesną metodą leczenia brodawek wirusowych. Jest to też metoda niezwykle skuteczna, a samo leczenie odbywa się podczas jednej wizyty. Zabieg nie różni się zasadniczo od zabiegu usuwania znamion skórnych, polega na dezynfekcji skóry, jej miejscowym znieczuleniu i chirurgicznym wycięciu zmiany z marginesem skóry. Rana jest zaszywana, a szwy usuwane za 1-2 tygodnie. Po zabiegu rana jest zamknięta co znacznie zmniejsza ryzyko infekcji rany i dolegliwości bólowe, leczenie jest również krótsze, gdyż trwa od 1 do 2 tygodni (od zabiegu do usunięcia szwów).

Co po zabiegu? Trzeba uświadomić sobie, że brodawki są schorzeniem wirusowym. Po skutecznym wyleczeniu zmian trzeba zadbać o dezynfekcję miejsc, które miały wcześniej kontakt z brodawkami wirusowymi (np obuwie, rękawice robocze, narzędzia robocze) w innym przypadku może dojść do ponownego zakażenia skóry .

16 kwietnia 2023

31 lipca 2022
W skrócie:  Jest wiele schorzeń proktologicznych błędnie określanych jednym mianem "hemoroidy". To błędne podejście, gdyż brak właściwej diagnozy nie pozwala na właściwe leczenie.
31 lipca 2022
W skrócie: Wieloletnia, niewłaściwie leczona cukrzyca prowadzi do nieodwracalnych zmian degeneracyjnych nerwów. najczęściej stóp i dłoni. To z kolei prowadzi do rozwoju zespołu tak zwanej stopy cukrzycowej z jej dramatycznymi
31 lipca 2022
Każda interwencja chirurgiczna pozostawia bliny, niektóre jednak blizny są niemal niewidoczne, inne są rozległe i szpecące. Część z blizn można skorygować chirurgicznie zmniejszając ich rozmiar i widoczność.