Ustroń, Med-Lab Suchanek

Cieszyn +48 728 374 773

Logo Gabinet Chirurgiczny

laparoskopowy zabieg przepukliny pachwinowej

Operacja przepukliny pachwinowej laparsokopowo, czy klasycznie?

Choć klasyczna metoda operacji przepukliny pachwinowej, tak zwana otwarta metoda Lichtensteina, wciąż jest uznawana za standard, coraz więcej krajów Europy Zachodniej, Północnej jak też nasi południowi sąsiedzi w pierwszej kolejności sięga po metodę laparoskopową.

Klasyczna metoda operacyjna polega na nacięciu skóry w pachwinie i po zaopatrzeniu worka przepuklinowego rozłożeniu w kanale pachwinowym siatki z materiału syntetycznego. Zabieg wymaga wykonania około 15-25 cm nacięcia skóry, co wiąże się z dolegliwościami bólowymi pooperacyjnymi, zwłaszcza że zabieg dotyczy pachwiny, obszaru narażonego na napięcia podczas ruchów. Zabieg klasyczny niesie ze sobą też inne komplikacje, jak większe ryzyko infekcji rany pooperacyjnej (ze względu na długość cięcia), krwiaki i surowiczaki w ranie pooperacyjnej, z opisanych wyżej powodów. Również uznaje się, że zabieg klasyczny, w porównaniu z laparoskopowym, wiąże się z nieznacznie, ale jednak większym ryzykiem wznowy.

operacja przepukliny pachwinowej

Zabieg laparoskopowy, to zabieg wymagający znieczulenia ogólnego. Przy pomocy kamery i dwóch manipulatorów siatkę wprowadza się w miejsce przepukliny od strony wnętrza jamy brzusznej po wcześniejszym zaopatrzeniu worka przepuklinowego. Dzięki takiemu działaniu niweluje się opisane wyżej niekorzystne konsekwencję metody klasycznej, na brzuchu pozostają bowiem jedynie 3 niewielkie nacięcia, z których największe ma 1 cm długości.

Metoda laparoskopowa jest uznana i stosowana na świecie od wielu lat, przechodziła również kilka modyfikacji, dzięki nim obecnie stosowany standard jest bezpieczny i daje relatywnie mało komplikacji oraz nawrotów. Nasuwa się pytanie czemu w Polsce zabieg przepukliny sposobem laparoskopowym jest rzadko stosowany?

Na opisany stan rzeczy ma wpływ wiele czynników, zarówno systemowych związanych z finansowaniem procedur medycznych w Polsce, jak też problem szeroko pojętej edukacji kadr medycznych.

Ze swojego doświadczenia w większości przypadków polecam metodę laparoskopową w leczeniu przepuklin pachwinowych i mogę powiedzieć, że pacjenci bardzo dobrze znoszą zabieg operacyjny, odczuwają niewielkie dolegliwości bólowe jak też znacznie szybciej wracają do sprawności fizycznej, co ma istotne znaczenie u sportowców, jak tez osób zawodowo czynnych.

Niestety, czynniki systemowe drastycznie ograniczają dostęp do laparoskopowych operacji leczenia przepuklin pachwinowych. Alternatywą są zabiegi w prywatnych szpitalach i operacja finansowana z prywatnego ubezpieczenia lub po prostu płatne.

Całościowy koszt takiego zabiegu w ośrodku w którym operuję wynosi około 6500 zł, w razie pytań lub wątpliwości proszę o kontakt.

31 grudnia 2023

31 lipca 2022
W skrócie:  Jest wiele schorzeń proktologicznych błędnie określanych jednym mianem "hemoroidy". To błędne podejście, gdyż brak właściwej diagnozy nie pozwala na właściwe leczenie.
31 lipca 2022
W skrócie: Wieloletnia, niewłaściwie leczona cukrzyca prowadzi do nieodwracalnych zmian degeneracyjnych nerwów. najczęściej stóp i dłoni. To z kolei prowadzi do rozwoju zespołu tak zwanej stopy cukrzycowej z jej dramatycznymi
31 lipca 2022
Każda interwencja chirurgiczna pozostawia bliny, niektóre jednak blizny są niemal niewidoczne, inne są rozległe i szpecące. Część z blizn można skorygować chirurgicznie zmniejszając ich rozmiar i widoczność.